Li seûre mène dès hôts bonèts, dès p’titès djins, fêt l’ houp’diguèt
De frons op de gezichten van hoogwaardigheidsbekleders is een bron van vreugde voor gewone mensen

Deze sculptuur op de Place Saint-Barthélemy zou wel eens onopgemerkt kunnen blijven. Het Grand Curtius museum en de collegiale kerk van Saint-Barthélemy trekken ruim de aandacht. Terwijl het museum indruk maakt met zijn grote herenhuizen en rijke collecties, is de imposante Romaanse kerk, gebouwd tussen de 11e en 12e eeuw, vooral bekend om zijn doopvont. Dit meesterwerk van de edelsmeedkunst worden vaak geciteerd als één van de 7 wonderen van België.

Maar dit alles brengt ons te ver weg van de sculptuur …

Deze sculptuur, “les principautaires” genaamd en ontworpen door Mady Andrien, is een eerbetoon aan Luik en het karakter van zijn inwoners. Ten eerste door de naam, die doet denken aan het prinsdom Luik en de neiging van de Luikenaars om trots te zijn op hun stad. Dan is er de compositie, die aan de ene kant de prins-bisschoppen afbeeldt, hoogwaardigheidsbekleders met een overdreven ernstige uitstraling, en aan de andere kant “nos binamés Lîdjwès” (onze geliefde Luikenaars). Het contrast is opvallend, tussen de jubelende bevolking die lijkt te lachen om de prinsen en de laatstgenoemden die, vanop hun sokkel, er erg “grandiveûs” (pretentieus) uitzien.